home
Kernbegrippen van het Boeddhisme.
De theorie
n.a.v.
Giulio Cesare Giacobbe: Boeddha in 5 weken
De 5 kernbegrippen van het
Boeddhisme zijn:
1. controle over de geest
2. aanwezig zijn in de
werkelijkheid
3. besef van
veranderlijkheid
4. onthechting
5. universele liefde
1. Controle over de geest
-
Jij bent de baas over jouw gedachten.
-
Je kunt in plaats van de gedachte die je nu hebt een andere gedachte kiezen.
-
Je hoeft je gedachten niet om te zetten
in daden.
-
Je hoeft op anderen of situaties niet te reageren zoals je gewend bent.
Om
gedachten of gedrag te veranderen moet je je er eerst van bewust zijn.
Door
je bewust te zijn van je gevoel en de gedachtes die dat gevoel veroorzaken
ontstaat er helderheid en vrijheid van keuze.
Om
meer zicht te krijgen op je gedachten en gevoelens helpt het om ze in een
categorie onder te brengen. Het gaat bijna altijd om genot of pijn, lof of
blaam, roem of schande, verlies of winst.
gevoelens schrijven we doorgaans toe aan anderen of de situatie.
Maar in feite ontstaan ze
door wat jij zelf daarover denkt.
2. Aanwezig zijn in de werkelijkheid
Door
je bewust te zijn van je gedachtes en gevoelens, ben je in het hier en nu.
Dit
wordt ook wel mindfulness genoemd: Het verwijst naar een vorm van
meditatie waarin men zich passief bewust blijft
van lichamelijke en geestelijke ervaringen die door de situatie van het
nu worden opgeroepen.
Wat
daarmee gepaard gaat is een gevoel van aanvaarding. Pas als je je gevoelens en
gedachtes accepteert kun je ze veranderen.
Veel gevoelens die door het
hier en nu worden opgeroepen worden gevoed door herinnering aan eerdere gebeurtenissen.
3. Besef van
veranderlijkheid
Omdat
alles altijd verandert voel je pijn als je verliest waar je aan gehecht bent.
Als je beseft dat dingen niet blijven zul je minder verdriet hebben.
Behalve
aan relaties en materie kun je ook gehecht zijn aan je eigen gevoelens en
gedachten. Als je wat zich in je hoofd
afspeelt kunt loslaten, ervaar je een groot gevoel van vrijheid.
4. Onthechting
Onthechting
is een rustige, realistische, open en aanvaardende houding. Onthechting betekent niet dat we onze
vrienden en familie afwijzen of negeren: het betekent dat we op een andere
manier met hen omgaan, zonder overdreven verwachtingen. Als we niet gehecht
zijn, zijn onze relaties met anderen harmonieus en in feite geven we meer om
hen.
Onthecht
je ook van je eigen ik, je ego. Het boeddhisme leert dat dit ego een illusie
is, dat wil zeggen een menselijke uitvinding, die hoewel niet echt bestaand,
wel ons gevangen houdt in een leven dat draait om egocentrische en
onrealistische strevingen die uiteindelijk geen diep geluk brengen
Onthechting leidt tot
compassie
Zolang
je gehecht bent aan materie, relaties, zelfbeeld en idealen, heb je de pijn van
verlies, je maakt fouten, je loopt tegen
je eigen grenzen aan, je voldoet niet aan je eigen idealen. Vecht er niet
tegen, dat versterkt je gehechtheid, maar besef alleen dat het je gehechtheid
is die de pijn veroorzaakt. Hoe meer je je hart openstelt voor die realiteit,
in plaats van er tegen te vechten, des te meer zul je in staat zijn compassie
te voelen voor jezelf, en voor al je medemensen.
Bevrijd
van onze eigen persoonlijke problemen, gehechtheden en negatieve emoties kunnen
we universele liefde voelen, een diepgaand gevoel waarbij we ons vreugdevol
verbonden voelen met alle leven. Het gevolg is een diepgaande eerbied en
onvoorwaardelijke dienstbaarheid aan alle leven.
Universele
liefde houdt ook in dat je van jezelf houdt.
Als
je van jezelf houdt, ben je juist niet meer egoļstisch en begin je
verantwoordelijkheid te nemen: verantwoordelijkheid voor je eigen geluk, je
eigen vervulling. Wanneer je er genoeg aan hebt om met jezelf te zijn, wanneer
je eigen aanwezigheid je vreugde brengt, ben je vrij om te geven zonder afhankelijk
te zijn, zonder behoeftig te zijn, zonder te nemen. Wanneer je je compleet
voelt in jezelf, beleef je er vanzelf vreugde aan om aan anderen te geven en om
hen te dienen in hun eigen zelfverwerkelijking.
Samenvatting:
Door
je bewust te zijn van je gedachtes en gevoelens en te zien hoe betrekkelijk ze
zijn, kun je ze steeds beter loslaten, kun je simpelweg zijn met wat er is, en
daarmee onvoorwaardelijke liefde gaan voelen, voor jezelf en anderen.
Zie ook: praktische aanwijzingen
Bronnen:
Deniece
Wildschut
Anattalakkhaṇa
Sutta (Nl.)
© Drs. Bert Henning