tijdschrift artikelen
links forum
Liefde of angst
Volgens “Een cursus in
wonderen” bestaan er maar twee gevoelens: liefde en angst. Als je hiervan
uitgaat kun je ook zeggen dat angst ten grondslag ligt aan alle
conflicten, zowel aan die met anderen als aan die met jezelf. Die angst behelst
dan angst voor verlies van je zelfbeeld, van eer, status, welbevinden, van
aardse goederen, en uiteindelijk van je leven.
Je raakt
bijvoorbeeld in een conflict dat er uitziet als: pas ik me aan of volg ik mijn
eigen gevoel? Ga ik naar dat feest wat van me verwacht wordt of blijf ik thuis
om dat boek uit te lezen? Doe ik wat mijn baas van mij vraagt, al gaat het
tegen mijn gevoel/verstand/waarden en normen in of weiger ik, met alle
consequenties van dien?
Vaak
komen we maar moeilijk uit dat soort beslissingen. Het helpt meestal als we
iets verder kijken, namelijk naar het gevoel dat onder die dilemma’s
ligt.
Volgens
“De Cursus” is dat gevoel altijd angst. Dus zonder die angst zouden
we onze dilemma’s niet hebben. Laten we eens kijken naar het eerste
voorbeeld. Als ik niet naar dat feest ga, ben ik misschien bang dat men
mij dat verwijt. Misschien ben ik ook wel bang dat als ik een feest wil geven,
mensen dan ook niet zullen komen. Als ik wel naar dat feest ga ben ik
wellicht bang dat ik het daar niet leuk zal vinden, misschien omdat men mij
niet leuk vindt of omdat ik me zelf onhandig voel in dat soort situaties. Je
ziet dat de angst in beide gevallen dezelfde angst is: angst voor afwijzing.
In feite
is er dus geen juiste beslissing mogelijk. Het probleem zit ook niet in welke
beslissing ik moet nemen, het probleem zit in de angst.
Kijken
we naar het probleem van je baas die je iets opdraagt waarvan jij vindt dat het
eigenlijk niet door de beugel kan. Denk bijvoorbeeld aan de situatie dat je
iets zou moet verkopen wat volgens jou niet deugt. Weiger je, dan krijg je
minstens een hoop trammelant, uiteindelijk misschien wel ontslag. Angst voor
ruzie, angst voor het mislopen van promotie, angst je baan kwijt te raken.
Samengevat: angst voor afwijzing door je baas, en angst voor verlies van
inkomen. En aan de andere kant, als je wel doet wat hij wil is er angst voor zelfverwijt omdat het niet past
bij jouw gevoel van eerlijkheid.
Al deze
dilemma’s vallen weg als de angst zou wegvallen. Er blijven natuurlijk
wel beslissingsmomenten, zoals we elk moment besluiten nemen, maar er is geen
dilemma meer, de beslissing is of meteen duidelijk, of het doet er niet echt
toe welk alternatief je kiest.
Als de
angst wegvalt komt er volgens ‘de Cursus’ liefde voor in de plaats.
Als je van jezelf en van anderen houdt, ga je graag naar dat feest, maar gun je
ook jezelf het genoegen van een avond thuis zijn. Het belang van de beslissing
is weg, en meestal weet je dan meteen te kiezen.
Als je
onvoorwaardelijk van jezelf en je baas houdt valt ook in dat voorbeeld het
belang weg.
Als je
angst weg is hecht je niet meer aan inkomen, noch aan je reputatie. Niet aan de
reputatie die je bij je baas hebt, en niet aan het beeld dat je van je zelf
hebt als een eerlijk en oprecht mens. En omdat de spanning is weggevallen, ben
je vrij en weet je daardoor vrijwel automatisch wat je wilt doen. Je bent
bijvoorbeeld in staat om je baas op het onethische van zijn opdracht te wijzen,
op een vriendelijke, liefdevolle manier waardoor hij zich niet aangevallen of
beledigd zal voelen. Of je bedenkt een manier om die opdracht net iets anders
uit te voeren, waardoor je er wel achter kunt staan. Of desnoods besluit je om
deze keer dan maar niet je eigen gevoel te volgen, je reputatie kan je immers
niet meer schelen. Je durft ook ontslag te nemen, er is geen angst voor de
toekomst. Beslissingen nemen wordt het afwegen van voorkeuren, niet een
onoplosbaar dilemma omdat je niet kunt beslissen welke angst je het liefst zou
vermijden.
Vaak
escaleren conflicten met anderen, niet omdat het onderwerp zo belangrijk is,
maar omdat ons gelijk of onze eer op het spel staat. Als je niet bang bent om
je gezicht te verliezen, hoef je je als je aangevallen wordt niet te verdedigen,
op verwijten niet met boosheid of tegenverwijten te reageren.
Rest de
vraag: hoe komen we van onze angst af. Volgens Wapnick is dat een levenslange
opgave. Maar laat je daardoor niet ontmoedigen, elke stap die je op deze weg
kunt zetten is al een bevrijding.
Dus laten we de vraag anders stellen. Hoe
ziet het proces van angst oplossen eruit, hoe kun je ermee aan de slag? De
eerste en enige stap is het her- en erkennen van je gevoel. Voel je je
neerslachtig of ben je aan het piekeren, kijk dan eens naar wat je wérkelijk
vóelt. En ga door met voelen tot je bij je angst komt. Wellicht voel je in
eerste instantie andere gevoelens dan angst, boosheid bijvoorbeeld of verdriet.
Wanneer je die gevoelens echt voelt, echt beleeft verdwijnen ze. Je weet dat
dat gebeurt als we onze gevoelens naar buiten toe afreageren. Als je voldoende
serviesgoed hebt stukgegooid is je boosheid weg of in ieder geval een flink
stuk minder. En een enorme huilbui kan je bij verdriet, minstens tijdelijk,
grote opluchting geven. Maar je hoeft je boosheid niet naar buiten te brengen,
niet af te reageren, je kunt het ook kwijtraken door er in jezelf volledig bij
stil te staan. Wanneer je daardoor je gevoelens van boosheid of verdriet, al
dan niet tijdelijk, kwijt bent komt er ruimte voor iets anders, opluchting,
harmonie of een nieuw gevoel. En dat nieuwe gevoel zou dan volgens ‘De
Cursus’ best eens angst kunnen zijn. Laat ik eens proberen te bedenken
hoe dat zit, dat er onder boosheid en verdriet angst schuil gaat. Stel je bent
boos omdat iemand je heeft aangereden en je hebt een behoorlijke schade. Die
ander heeft je flink wat aangedaan. Je hebt een beschadigde auto, je kunt niet
naar de plek waar je heen wilde, je zit een tijd zonder auto en je hebt een
heel gedoe met de garage en de verzekering. Logisch toch dat je boos bent? Maar
kijk eens naar alle nadelen van die aanrijding, het is allemaal een vorm van
verlies. Verlies van tijd, van geld, van vrijheid om je eigen dingen te doen,
van je gevoel van veiligheid, je had je leven er wel bij kunnen
inschieten. En als je zomaar van het ene
op het andere moment van alles kunt verliezen, word je dan niet bang? En is de
woede die je voelde niet een overdekking van, een reactie op die angst?
Kijk nu
eens naar verdriet. Anders dan bij kwaadheid is niet algemeen geaccepteerd dat
verdriet een overdekking is van angst. Er zijn aanwijzingen dat verdriet een op
zichzelf staand, authentiek gevoel is. Maar er zijn zeker aspecten van angst
aan te ontdekken. Laten we als voorbeeld nemen het verdriet bij het overlijden
van een dierbare. Ook nu is er sprake van verlies zoals in het voorbeeld van de
aanrijding, maar dan in nog veel ernstiger mate. Iemand waar we van hielden is
ons ontnomen. Dat is helemaal niet zoals wij dat wilden. Het leven is wreed. En
dat geeft aan hoe kwetsbaar we zijn, en dat besef van kwetsbaarheid maakt ons
bang. Tevens zijn we soms bang dat we tekortgeschoten zijn naar de overledene,
bang dat anderen misschien ook weg zullen vallen, bang voor onze eigen dood,
bang dat we zonder de overledene nooit meer zo gelukkig zullen zijn.
Angst
die herkend wordt verdwijnt
Als we
werkelijk doordringen tot de kern van onze angst, het volledig beseffen,
begrijpen en accepteren verdwijnt die angst. Om de angst te accepteren kan het
helpen om jezelf de vraag te stellen waar die angst goed voor is. In ons eerste
voorbeeld, uit angst naar dat feest gaan of uit angst thuis blijven, helpt die
angst je om niet gekwetst te worden. De angst lijkt goede bedoelingen te
hebben, wil je helpen door je weg te houden van waar je bang voor bent. Dat dat
een oplossing is die in feite tegen je werkt is duidelijk. Zoals de
‘Cursus in wonderen’ zegt: het ego lijkt je te beschermen, maar versterkt
in feite alleen maar zichzelf.
Ten
koste van jou. Maar vergeet dat even, vraag je angst, wanneer je die voelt wat
die vóór je doet. Bedank die angst voor zijn goede bedoelingen en voor zijn
antwoord want door dat laatste krijg je er meer begrip van hoe het werkt. En
door hem te bedanken blijft de angst bereid om je ook een volgende keer een
antwoord te geven.
‘De
Cursus’ zegt: als er geen liefde is, is er angst. Als je je niet 100%
liefdevol voelt is er ergens angst bij je. Zoek hem op, leer hem kennen met heel
je ziel, hart en verstand en hij zal de benen nemen. Waar licht is kan geen
duisternis zijn.
De angst
zal uiteindelijk, volgens de cursus een illusie blijken te zijn. Een valse
bescherming tegen kwetsbaarheid die niet bestaat. Je hoeft namelijk nergens
bang voor te zijn, je bent allang veilig. Je ware kern heeft namelijk geen
begin en geen eind, kan nooit vernietigd worden. Het enige dat vernietigd kan
worden is het ego, dat wil zeggen, een samenraapsel van onze manieren om ons
staande te houden in een wereld die wij soms als bedreigend en kwetsend
ervaren. In feite bestaat dat ego alleen maar uit angst, uiteindelijk angst dat
wij niet meer zullen zijn.
Maar het
tegendeel is waar, als het ego, je zogenaamde eigenbelang, vernietigd is,
ontdek je wat je in feite bent en altijd al bent geweest: pure liefde.
Denken vanuit liefde
Naast het leren kennen van je angst, kun je
ook tegelijk meer vanuit liefde gaan denken. Zo kun je je bij dilemma’s
afvragen: hoe zou ik dit oplossen als ik alleen maar vanuit liefde zou
reageren? En in gedachten regelmatig liefde uitzenden naar mensen waar je mee
te maken hebt, of in het algemeen naar de hele mensheid helpt je ook om meer vanuit
liefde te handelen. Liefde is het
tegendeel van angst, liefde is houden van jezelf wat er ook gebeurt en
dat betekent onvoorwaardelijk, zonder voorwaarden liefhebben. Dat wil zeggen:
los van de verkeerde dingen die je doet, kun je altijd houden van je werkelijke
kern, van dat stuk waarin je “Gode gelijk bent”. En dat geldt ook
voor het houden van je medemens.
Ook de conflicten die we om ons heen zien, op
wereldschaal, komen veelal voort uit angst. De angst weggevaagd te worden
(Palestijnen en Joden) of beschadigd of gechanteerd te worden. (De strijd tegen
terrorisme).
Zie verder:
Litt.:
Willem Glaudemans [eindred.]: Een cursus in wonderen.
Deventer:
Ankh- Hermes, 1999.
Anton van Harskamp: Een mirakel van onze tijd. De meedogenloze logica van A Course in Miracles.
Ger Lodewick: een Interview met Pim van Lommer, cardioloog. Hfdst. ‘angst’.
Martin E. Segal: De lachende Boeddha
K. Wapnick: Inleiding
tot Een cursus in wonderen.
Deventer: Ankh-Hermes 1998.
Stuart
Wilde: Controlling anger
Marianne Williamson: Terugkeer naar liefde.
Groningen: De Zaak, 1992.
©: Bert Hendriks.
2002
tijdschrift artikelen
links forum