Liefde of angst
Volgens “Een cursus in wonderen” bestaan er
maar twee gevoelens: liefde en angst. Als je hiervan uitgaat kun je ook zeggen
dat angst ten grondslag ligt aan alle conflicten, zowel aan die met anderen
als aan die met jezelf. Die angst behelst dan angst voor verlies van je
zelfbeeld, van eer, status, welbevinden, van aardse goederen, en uiteindelijk
van je leven.
Je raakt
bijvoorbeeld in een conflict dat er uitziet als: pas ik me aan of volg ik mijn
eigen gevoel? Ga ik naar dat feest wat van me verwacht wordt of blijf ik thuis
om dat boek uit te lezen? Doe ik wat mijn baas van mij vraagt, al gaat het
tegen mijn gevoel/verstand/waarden en normen in of weiger ik, met alle
consequenties van dien?
Vaak
komen we maar moeilijk uit dat soort beslissingen. Het helpt meestal als we
iets verder kijken, namelijk naar het gevoel dat onder die dilemma’s ligt.
Volgens
“De Cursus” is dat gevoel altijd angst. Dus zonder die angst zouden we onze
dilemma’s niet hebben. Laten we eens kijken naar het eerste voorbeeld. Als ik niet
naar dat feest ga, ben ik misschien bang dat men mij dat verwijt. Misschien ben
ik ook wel bang dat als ik een feest wil geven, mensen dan ook niet zullen
komen. Als ik wel naar dat feest ga ben ik wellicht bang dat ik het daar
niet leuk zal vinden, misschien omdat men mij niet leuk vindt of omdat ik me
zelf onhandig voel in dat soort situaties. Je ziet dat de angst in beide
gevallen dezelfde angst is: angst voor afwijzing.
In feite
is er dus geen juiste beslissing mogelijk. Het probleem zit ook niet in welke
beslissing ik moet nemen, het probleem zit in de angst.
Kijken
we naar het probleem van je baas die je iets opdraagt waarvan jij vindt dat het
eigenlijk niet door de beugel kan. Denk bijvoorbeeld aan de situatie dat je
iets zou moet verkopen wat volgens jou niet deugt. Weiger je, dan krijg je
minstens een hoop trammelant, uiteindelijk misschien wel ontslag. Angst voor
ruzie, angst voor het mislopen van promotie, angst je baan kwijt te raken.
Samengevat: angst voor afwijzing door je baas, en angst voor verlies van
inkomen. En aan de andere kant, als je wel doet wat hij wil is er angst voor zelfverwijt omdat het niet past
bij jouw gevoel van eerlijkheid. Dus in
beide gevallen angst om het verkeerd te doen.
Al deze
dilemma’s vallen weg als de angst zou wegvallen. Er blijven natuurlijk wel
beslissingsmomenten, zoals we elk moment besluiten nemen, maar er is geen
dilemma meer, de beslissing is of meteen duidelijk, of het doet er niet echt
toe welk alternatief je kiest.
Als de angst
wegvalt komt er volgens ‘de Cursus’ liefde voor in de plaats. Als je van jezelf
en van anderen houdt, ga je graag naar dat feest, maar gun je ook jezelf het
genoegen van een avond thuis zijn. Het belang van de beslissing is weg, en
meestal weet je dan meteen te kiezen.
Als je
onvoorwaardelijk van jezelf en je baas houdt valt ook in dat voorbeeld het
belang weg.
Als je
angst weg is hecht je niet meer aan inkomen, noch aan je reputatie. Niet aan de
reputatie die je bij je baas hebt, en niet aan het beeld dat je van je zelf
hebt als een eerlijk en oprecht mens. En omdat de spanning is weggevallen, ben
je vrij en weet je daardoor vrijwel automatisch wat je wilt doen. Je bent
bijvoorbeeld in staat om je baas op het onethische van zijn opdracht te wijzen,
op een vriendelijke, liefdevolle manier waardoor hij zich niet aangevallen of
beledigd zal voelen. Of je bedenkt een manier om die opdracht net iets anders
uit te voeren, waardoor je er wel achter kunt staan. Of desnoods besluit je om
deze keer dan maar niet je eigen gevoel te volgen, je reputatie kan je immers
niet meer schelen. Je durft ook ontslag te nemen, er is geen angst voor de
toekomst. Beslissingen nemen wordt het afwegen van voorkeuren, niet een
onoplosbaar dilemma omdat je niet kunt beslissen welke angst je het liefst zou
vermijden.
Vaak
escaleren conflicten met anderen, niet omdat het onderwerp zo belangrijk is,
maar omdat ons gelijk of onze eer op het spel staat. Als je niet bang bent om
je gezicht te verliezen, hoef je je als je aangevallen wordt niet te
verdedigen, op verwijten niet met boosheid of tegenverwijten te reageren.
Rest de
vraag: hoe komen we van onze angst af. Volgens Wapnick is dat een levenslange
opgave. Maar laat je daardoor niet ontmoedigen, elke stap die je op deze weg
kunt zetten is al een bevrijding.
Dus laten we de vraag anders stellen. Hoe
ziet het proces van angst oplossen eruit, hoe kun je ermee aan de slag? De
eerste en enige stap is het her- en erkennen van je gevoel. Voel je je
neerslachtig of ben je aan het piekeren, kijk dan eens naar wat je wérkelijk
vóelt. En ga door met voelen tot je bij je angst komt. Wellicht voel je in
eerste instantie andere gevoelens dan angst, boosheid bijvoorbeeld of verdriet.
Wanneer je die gevoelens echt voelt, echt beleeft verdwijnen ze. Je weet dat
dat gebeurt als we onze gevoelens naar buiten toe afreageren. Als je voldoende
serviesgoed hebt stukgegooid is je boosheid weg of in ieder geval een flink
stuk minder. En een enorme huilbui kan je bij verdriet, minstens tijdelijk,
grote opluchting geven. Maar je hoeft je boosheid niet naar buiten te brengen,
niet af te reageren, je kunt het ook kwijtraken door er in jezelf volledig bij
stil te staan. Wanneer je daardoor je gevoelens van boosheid of verdriet, al
dan niet tijdelijk, kwijt bent komt er ruimte voor iets anders, opluchting,
harmonie of een nieuw gevoel. En dat nieuwe gevoel zou dan volgens ‘De Cursus’
best eens angst kunnen zijn. Laat ik eens proberen te bedenken hoe dat zit, dat
er onder boosheid en verdriet angst schuil gaat. Stel je bent boos omdat iemand
je heeft aangereden en je hebt een behoorlijke schade. Die ander heeft je flink
wat aangedaan. Je hebt een beschadigde auto, je kunt niet naar de plek waar je
heen wilde, je zit een tijd zonder auto en je hebt een heel gedoe met de garage
en de verzekering. Logisch toch dat je boos bent? Maar kijk eens naar alle
nadelen van die aanrijding, het is allemaal een vorm van verlies. Verlies van
tijd, van geld, van vrijheid om je eigen dingen te doen, van je gevoel van
veiligheid, je had je leven er wel bij kunnen inschieten. En als je zomaar van het ene op het andere
moment van alles kunt verliezen, word je dan niet bang? En is de woede die je
voelde niet een overdekking van, een reactie op die angst?
Kijk nu
eens naar verdriet. Anders dan bij kwaadheid is niet algemeen geaccepteerd dat verdriet
een overdekking is van angst. Er zijn aanwijzingen dat verdriet een op zichzelf
staand, authentiek gevoel is. Maar er zijn zeker aspecten van angst aan te
ontdekken. Laten we als voorbeeld nemen het verdriet bij het overlijden van een
dierbare. Ook nu is er sprake van verlies zoals in het voorbeeld van de
aanrijding, maar dan in nog veel ernstiger mate. Iemand waar we van hielden is
ons ontnomen. Dat is helemaal niet zoals wij dat wilden. Het leven is wreed. En
dat geeft aan hoe kwetsbaar we zijn, en dat besef van kwetsbaarheid maakt ons
bang. Tevens zijn we soms bang dat we tekortgeschoten zijn naar de overledene,
bang dat anderen misschien ook weg zullen vallen, bang voor onze eigen dood,
bang dat we zonder de overledene nooit meer zo gelukkig zullen zijn.
Angst
die herkend wordt verdwijnt
Als we
werkelijk doordringen tot de kern van onze angst, het volledig beseffen,
begrijpen en accepteren verdwijnt die angst. Om de angst te accepteren kan het
helpen om jezelf de vraag te stellen waar die angst goed voor is. In ons eerste
voorbeeld, uit angst naar dat feest gaan of uit angst thuis blijven, helpt die
angst je om niet gekwetst te worden. De angst lijkt goede bedoelingen te
hebben, wil je helpen door je weg te houden van waar je bang voor bent. Dat dat
een oplossing is die in feite tegen je werkt is duidelijk. Zoals de ‘Cursus in
wonderen’ zegt: het ego lijkt je te beschermen, maar versterkt in feite alleen
maar zichzelf.
Ten
koste van jou. Maar vergeet dat even, vraag je angst, wanneer je die voelt wat
die vóór je doet. Bedank die angst voor zijn goede bedoelingen en voor zijn
antwoord want door dat laatste krijg je er meer begrip van hoe het werkt. En
door hem te bedanken blijft de angst bereid om je ook een volgende keer een
antwoord te geven.
‘De
Cursus’ zegt: als er geen liefde is, is er angst. Als je je niet 100% liefdevol
voelt is er ergens angst bij je. Zoek hem op, leer hem kennen met heel je ziel,
hart en verstand en hij zal de benen nemen. Waar licht is kan geen duisternis
zijn.
De angst
zal uiteindelijk, volgens de cursus, een illusie blijken te zijn. Een valse
bescherming tegen kwetsbaarheid die niet bestaat. Je hoeft namelijk nergens
bang voor te zijn, je bent allang veilig..
Je ware
kern heeft geen begin en geen eind, kan nooit vernietigd worden. Het enige dat
vernietigd kan worden is het ego, dat wil zeggen, een samenraapsel van onze
manieren om ons staande te houden in een wereld die wij soms als bedreigend en
kwetsend ervaren. In feite bestaat dat ego alleen maar uit angst, uiteindelijk
angst dat wij niet meer zullen zijn.
Maar het
tegendeel is waar, als het ego, je zogenaamde eigenbelang, vernietigd is,
ontdek je wat je in feite bent en altijd al bent geweest: pure liefde. Aldus de
cursus in wonderen.
Denken vanuit liefde
Naast het leren kennen van je angst, kun je
ook tegelijk meer vanuit liefde gaan denken. Zo kun je je bij dilemma’s
afvragen: hoe zou ik dit oplossen als ik alleen maar vanuit liefde zou
reageren? En in gedachten regelmatig liefde uitzenden naar mensen waar je mee
te maken hebt, of in het algemeen naar de hele mensheid helpt je ook om meer
vanuit liefde te handelen. Liefde is het
tegendeel van angst, liefde is houden van jezelf wat er ook gebeurt en
dat betekent onvoorwaardelijk, zonder voorwaarden liefhebben. Dat wil zeggen:
los van de verkeerde dingen die je doet, kun je altijd houden van je werkelijke
kern, van dat stuk waarin je “Gode gelijk bent”. En dat geldt ook voor het
houden van je medemens.
Ook de conflicten die we om ons heen zien, op
wereldschaal, komen veelal voort uit angst. De angst weggevaagd te worden
(Palestijnen en Joden) of beschadigd of gechanteerd te worden. (De strijd tegen
terrorisme).
Zie verder:
Litt.:
Willem Glaudemans [eindred.]: Een cursus in wonderen.
Deventer:
Ankh- Hermes, 1999.
Anton van Harskamp: Een mirakel van onze tijd. De meedogenloze logica van A Course in Miracles.
Pim van Lommel, cardioloog. Interview. Hfdst. ‘angst’.
Martin E. Segal: De lachende Boeddha
K. Wapnick: Inleiding
tot Een cursus in wonderen.
Deventer: Ankh-Hermes 1998.
Marianne
Williamson:
Terugkeer naar liefde.
Groningen: De Zaak, 1992.
©: Bert Henning. 2002
Wanneer toegeeft aan je natuurlijke neiging om angst te vermijden, wordt de angst alleen maar sterker. Dat is logisch want de angst rust op verbeelding, dus als je situaties gaat vermijden waarin je die angst tegenkomt dan krijgt de verbeelding alleen maar meer kans. Dus de angst doorstaan is de enige manier om de angst te temperen en terug te brengen tot reële proporties. Pas dan ontdek je daadwerkelijk dat angst iets is dat in jezelf zit, niet iets dat van buitenaf komt.
Damiaan
Denys, psychiater.