Wat is mystiek
Een
mysticus is iemand die op een overweldigende wijze de tegenwoordigheid ervaart
van iets dat hemzelf overstijgt en veel werkelijker is dan al hetgeen men
doorgaans voor werkelijk aanziet. Tevens voelt de mysticus zijn ikheid verdwijnen, zijn opgeslotenheid
in zichzelf wordt opgeheven.
Uit P. Mommaers,
'Wat is mystiek?'
In iedere mens is een goddelijke vonk
aanwezig als kern van de mens. Het goddelijke het Koninkrijk Gods - is in ons
en vlak om ons heen. De kunst is er oog voor en oren naar te hebben.
Bert Stoop en Titus Rivas
In het proces van ontwaken ga je je verhalen doorzien.
Spiritualiteit heeft
te maken met het doorzien van je verstand, het denken, en je gedachtenpatronen en het beseffen dat jij,
de observeerder van dat allemaal, iemand anders bent.
Maar toen ik Hem zag, viel ik voor zijn
voeten neer. Ik zag immers heel de weg waarlangs ik nu tot Hem geleid was en ik
begreep ook dat er me nog zeer veel te doen stond om daarnaar te léven.
Zij die
hun gezichtsvermogen verloren, gingen de hele schepping zien, stralend in hun
eigen licht. Zij die zich aan hun eigen zicht vastklampen, blijven blind als
vleermuizen in het volle licht.
Kabir
Bron: soefisme
Als we de spirituele weg gaan, en we vragen
hulp aan de in ons levende geest, zullen we de antwoorden vinden op al onze
vragen: door droom, visioen, teksten of bijzondere gebeurtenissen.
Boek: Roos
van den Bergh: Geestkracht
Wanneer we eenmaal een relatie hebben
ontwikkeld met onze innerlijke gids en
leraar, hebben we toegang tot een onfeilbare bron van wijsheid en leiding, die altijd in onszelf
aanwezig is.
Zie ook: vind je eigen gids
Zoekt, en gij zult vinden; klopt, en u
zal opengedaan worden.
Zoek een gids die u de weg wijst naar de
poort van Gnosis. Daar is het stralende licht, dat vrij van duisternis is. Daar
houden zij de blik des harten gericht op Hem die gezien wil worden. Want men
kan hem niet horen, noch met woorden beschrijven, noch met de ogen zien, maar
alleen met de geest en het hart.
Uit: Corpus
Hermeticum
Bidden is niet praten tegen God, bidden is
luisteren naar God.
Een
leerling zei: Ontwaken is totale onthechting. De meester zei: Zelfs van het
onthechten.
(Geciteerd
door Hans van Dam.)
Zie ook: Dwaalgesprekken
Iedere
gedachte is het werk van het ego. Laat daarom alle gedachten los.
Indien ge in staat zijt een tijd te
zwijgen in uw gehele wil en uw zinnen, dan zult ge de onuitsprekelijke woorden
Gods horen.
Ik zal u geven wat geen oog gezien heeft, geen oor gehoord, en geen
hand aangeraakt, en wat bij geen mens in de geest is opgekomen.
God vervloekt nooit iemand, vertoornt
zich nooit op iemand, leidt nooit iemand in verzoeking; niemand wordt door Hem
gestraft, en nog minder vervloekt.
.
Er is een dieper weten dan wat je met je hersens kunt
bedenken. Je kunt er een gewoonte van maken om naar dat intuïtieve weten te
luisteren. Bij grote maar ook bij kleine beslissingen. Als je met een vraag
zit, zet je lichaam dan in beweging door dansen of wandelen of maak door
meditatie contact met je lijf. Door
diepe ontspanning kan het antwoord vanzelf naar voren komen. Vertrouw op het
gevoel in je buik. Bij een intuïtieve beslissing valt jouw persoonlijke
waarheid samen met de waarheid van het universum. Kijk ook naar hoe je je eerste impulsen bedwingt,
misschien met overwegingen als: 'het is niet verstandig of beleefd', 'het zou me in moeilijkheden kunnen
brengen', 'denk toch eerst eens na voor je wat doet'. Angst dus. En wie is er
bang? Je ego. Voor risico's, voor kritiek van anderen of van jezelf. Maar het
ego is op een nog veel dieper niveau bang: intuïtie brengt vaak beslissingen
die tegen je vermeende eigenbelang, het ego dus, ingaan, het brengt je bij je hogere zelf dat dienend
en nederig is. Uiteindelijk betekent dat het einde van het ego.
N.a.v. Gabrielle Roth: Connections:
The five treads of intuitive
wisdom.
Tarcher/Penguin, 2004
Toen het onderbewuste bij Jung doorbrak beschreef hij dat alsof er een stroom van beelden kwam die hij niet kon tegenhouden. Hij was bang om erin te verdwalen, er aan onderdoor te gaan. Wat hem redde was zijn vermogen om betekenis te geven aan de beelden en zin te geven aan wat hem in zijn fantasie overkwam.
Religieus zijn - als een gezonde menselijke
ontwikkeling - wordt door 11 van de 13 geïnterviewde psychiaters verworpen.
Zie ook: psychose anders
De
houding van de gevestigde kerken
Gnosis (mystieke kennis) wordt door veel religieuze instituten als
bedreigend gezien, omdat een mysticus geen bemiddelaars (priesters e.d.) nodig
heeft.
Jacob Slavenburg: De Hermetische Schakel.
Deventer: Ankh-Hermes,
2003
Nour
ontdekte hoe hij vuur kon maken. Hij gaf dat geheim aan verschillende groepen
mensen door.
Totdat een
van die groepen dacht dat hij een gevaar was, en ze hem doodden.
Eeuwen
later was er een gemeenschap waar alleen de priesters het geheim van het maken
van vuur mochten weten. De priesters baden in weelde, het volk was arm.
Een tweede
gemeenschap aanbad de werktuigen, terwijl een derde een beeld van Nour aanbad.
De vierde
gemeenschap kende het maken van vuur alleen als legende. De vijfde gemeenschap maakte
daadwerkelijk vuur en leefde in voorspoed.
Uit Idries Shah:
Derwishen vertellen.
Deventer: Ankh-Hermes, 1976
God buiten je of binnen je?
Sommigen ervaren God als een kracht buiten
zichzelf die ze kunnen horen als ze zelf heel stil zijn. Anderen ervaren God
diep in zichzelf, als hun eigen kern, maar ook alleen dan als het eigen denken
is gestopt.
b.h.
In de gnosis is zelfkennis godskennis.
Jacob Slavenburg: De Hermetische Schakel.
Deventer: Ankh-Hermes,
2003
Diep in mijn eigen innerlijk stilte vind ik
mijn levenskracht. Als ik alleen ben vind ik mijn eigen ziel. In het niets
ontdek ik alles wat ik ben.
Ds. Jogchum
Dijkstra
Stil, geen ingewikkeldheid, geen concepten of overtuigingen, niets
wat veranderd hoeft te worden. De geest kijkt naar zichzelf.
Nyoshul Khenpo Rinpoche
God is stilte. Er zijn verschillende
omschrijvingen, verschillende namen in diverse culturen en tijdperken. Hoe het
ook benoemd wordt, welke rituelen er ook aan gewijd zijn, de essentie is
stilte.
Alle narigheid komt hieruit
voort, dat God voor mij niet is de gans andere, de emanente,
maar het meest eigene, dat wil zeggen: de immanente.
Gerard Reve
home
artikelen
spiritualiteit reageren
nieuwsbrief